Psykoterapeut Marianne Møllekær

Psykoterapi ved angstanfald i Valby i udkanten af København.

 

Angstanfald?

Har du angstanfald? Er du angst for angsten? Og er du begrænset af dine angstanfald?

Angst er ødelæggende for livskvaliteten og det er vigtigt at du får angstbehandling, så hurtigt som muligt. Her kan du se nogle af de mest almindelige angstsymptomer. Måske har du få, måske har du flere angstsymptomer, det er meget almindeligt.

De mest almindelige angstsymptomer:

Angstanfald

Person med angstanfald på en trappe

Person der sidder nede af en trappe

  • Hjertebanken eller hurtig puls
  • Sveden
  • Rysten (stemme eller kropsdele)
  • Tørhed i munden
  • Åndenød eller vejrtrækningsproblemer
  • Kvælningsfornemmelse
  • Trykken for eller smerter i brystet
  • Svimmelhed
  • Kvalme
  • Uro i maven
  • Vandladnings- eller afføringsproblemer
  • Rødmen
  • Koncentrationsbesvær
  • Tanketomhed

Hvornår kommer angstanfald?

Angstanfald kommer i mange forskellige situationer og opleves virkelig ubehagelige i situationen. Angstsymptomerne tager magten og tankerne myldre gennem hovedet. Man er taget. Angstens sved er måske et utryk der mærkes langt ind i din krop.

Hvilke angsttyper findes der?

Angst symptomer som frygt for store menneske mængder, transportmidler eller offentlige steder eller at forlade hjemmet alene, kaldes for agorafobi. Ofte skyldes angsten at der skal opstå panikangst i situationer der kan være vanskelig at komme væk fra, få hjælp i eller hvor anfaldet vil være særligt pinligt.

Panikangst er tilbagevendende, pludselige og uventede anfald. Ofte medføre det bekymring om hvorfor angsten kom og derfor kan panikangst medføre agorafobi.

Generaliseret angst betegner en stort og vedvarende ængstelse og bekymring. Bekymringerne tiltager og handler om almindelige daglidagsbekymringer man ikke kan stoppe eller kontrollere.

De tre angst former social angst, panikangst og generaliseret angst opleves alle invaliderende og begrænsende i livsudfoldelse og livsglæde.

Hvad sker der i terapien?

Når du kommer i terapien vil jeg hjælpe dig med at afdække din angst og angstanfald. Det kan fx være med en angst-test. Det kan være at du kan få stor glæde af kognitiv terapi, hvor du arbejder med dine tanker og mønstre så du bevidstgøres. Om hvor angsten er og hvordan du kan leve med angsten og overkomme det der udløser angst. Det kan lette og øge din deltagelse i livet. Så du frit kan komme omkring uden begrænsninger.

Nogle har behov for at komme dybere. Min erfaring er, at der under angsten ligger mange smertefulde oplevelser eller ubehagelige situationer, der vil blive ved med at side i dig og derfor spille ind i dit liv med ubehagelige symptomer. Angsten er derfor et symptom på og en beskyttelse mod det som ligger under. Det er en del af kroppens forsvar, som var en livsnødvendig mekanisme, der skulle beskytte dig mod de svære situationer eller tanker eller følelser.

Kan terapi hjælpe mod angstanfald?

Det er muligt at komme om på den anden side af angst og der er mange der har kæmpet sig fri af angstens spændetrøje. Jo før du kommer i gang, jo hurtigere kan du komme igennem.

Det kan være angstprovokerende at tænke på at skulle igang med angstbehandling, da det betyder at du skal begynde at arbejde med noget af det som angsten beskytter dig imod. MEN det er med lettelse og taknemmelighed du når på den anden side.
Resultatet er et liv i mere frihed, med mulighed for at være et autentisk menneske der mærker og sætter naturlige grænser.

Angstbehandling kan være din vej til mere frihed og autencitet.

Gode råd ved angstanfald

  • Lær dig nogle teknikker til at få ro
  • Mindfulness
  • Åndedrætsteknikker
  • Visualisering
  • Beroligende musik
  • Afspændende kropsscanning

Det er vigtigt at du lærer kroppen at falde til ro og slappe af.

Vær ude i naturen

Ude i naturen får vi mulighed for at glemme og lægge afstand til dagligdagen og vores problemer og vi får det simpelt hen bedre af at være der. Man har lavet målinger der viser at kroppen puls og blodtryk forbedres, stresshormonerne reduceres og kroppen frigiver serotonin der er et meget vigtigt hormon der er med til at forbedre vores humør.

Når vi opholder os i naturen får vi det bedre både fysisk og psykisk.

Motioner lidt hver dag

Undgå hård motion – men brug gerne 20-30 min hver dag på at gå en tur. Cykle eller svømme eller løbe på en måde så du får pulsen op men ikke overanstrenger dig.

Du får ved let motion frigjort serotonin der forbedre dit humør.

Du får forbedret søvn ved at være lidt mere træt efter motionen

Du får en pause fra de svære tanker da det ofte er

Drik mindre alkohol

Meget ofte er det nødvendigt med støtte i form af terapi for at få angsten til at slippe sit tag i dag.

Du kan læse mere om angst her.

Jeg tilbyder

Parterapi i Valby

Parterapi

I vil være i gode hænder hos mig med parterapi i Valby. 

psykoterapi i Valby

Psykoterapi

ID Psykoterapi kan åbne op for dybtgående forandringsprocesser

Stressbehandling

Stressbehandling

Uanset hvordan stressen er opstået, er det vigtigt at du søger hjælp. 

For kvinder

For kvinder

Er du en travl kvinde med stor omsorg for famile og børn? 

Booking og priser

Booking

Book tid online. Se priser, ydelser, muligheder og anden praktisk info.

Unge og teenagere

Unge og teenagere

Læs mere her.