Psykoterapeut Marianne Møllekær

Psykoterapi ved angstanfald i Valby nær København.

 

Angstanfald?

 ,Har du angstanfald? Er du angst for angsten? Og er du begrænset af dine angstanfald?

Angst er ødelæggende for livskvaliteten og det er vigtigt at du får angstbehandling, så hurtigt som muligt. Her kan du se nogle af de mest almindelige angstsymptomer. Måske har du få, måske har du flere angstsymptomer, det er meget almindeligt.

De mest almindelige angstsymptomer:

Angstanfald

Person med angstanfald på en trappe

Person der sidder nede af en trappe

  • Hjertebanken eller hurtig puls
  • Sveden
  • Rysten (stemme eller kropsdele)
  • Tørhed i munden
  • Åndenød eller vejrtrækningsproblemer
  • Kvælningsfornemmelse
  • Trykken for eller smerter i brystet
  • Svimmelhed
  • Kvalme
  • Uro i maven
  • Vandladnings- eller afføringsproblemer
  • Rødmen
  • Koncentrationsbesvær
  • Tanketomhed

Hvornår kommer angstanfald?

Angstanfald kommer i mange forskellige situationer og opleves virkelig ubehagelige i situationen. Angstsymptomerne tager magten og tankerne myldre gennem hovedet. Man er taget. Angstens sved er måske et utryk der mærkes langt ind i din krop.

Hvilke angsttyper findes der?

Angst symptomer som frygt for store menneske mængder, transportmidler eller offentlige steder eller at forlade hjemmet alene, kaldes for agorafobi. Ofte skyldes angsten at der skal opstå panikangst i situationer der kan være vanskelig at komme væk fra, få hjælp i eller hvor anfaldet vil være særligt pinligt.

Panikangst er tilbagevendende, pludselige og uventede anfald. Ofte medføre det bekymring om hvorfor angsten kom og derfor kan panikangst medføre agorafobi.

Generaliseret angst betegner en stort og vedvarende ængstelse og bekymring. Bekymringerne tiltager og handler om almindelige daglidagsbekymringer man ikke kan stoppe eller kontrollere.

De tre angst former social angst, panikangst og generaliseret angst opleves alle invaliderende og begrænsende i livsudfoldelse og livsglæde.

Hvad sker der i terapien?

Når du kommer i terapien vil vi sammen afdække din angst og hvordan den udspilles i dit liv.  Angstanfald kommer i mange forskellige situationer og giver både fysiske og psykiske symptomer. En del af terapien handler om, hvordan du arbejder med dine tanker og handlinger i situationen. Det er vigtigt at du bliver klar over hvordan angsten spiller ind i dit liv, hvordan du kan overkomme angsten og dermed bliver klar over, hvordan du stadig kan leve en liv uden begrænsninger.

Angst er et symptom på noget som kroppen har overhørt længe. Min erfaring er, at der under angsten ligger mange smertefulde oplevelser eller ubehagelige situationer, der sidder i dig. Det er blevet til angst der langsomt er kommet til at styre dit liv med generaliseret angst eller angstanfald, som du selvfølgelig bliver bange for og som du prøver at forhindre opstår igen. Det er helt forståeligt da det jo er ubehageligt. Angsten kommer dermed til at styre mere og mere af livet. I terapien går vi efter at finde årsagerne til angsten og dermed langsomt få det som tidligere er overhørt, frem i lyst så det kan forløses og du igen kan leve et liv i frihed. Angst opstået som en del af kroppens forsvar, som en livsnødvendig mekanisme, der skulle beskytte dig mod de svære situationer eller tanker eller følelser. 

Kan terapi hjælpe mod angstanfald?

Det er muligt at komme om på den anden side af angst og der er mange der har kæmpet sig fri af angstens spændetrøje. Jo før du kommer i gang, jo hurtigere kan du komme igennem.

Det kan være angstprovokerende at tænke på at skulle igang med angstbehandling, da det betyder at du skal begynde at arbejde med noget af det som angsten beskytter dig imod. MEN det er med lettelse og taknemmelighed du når på den anden side.
Resultatet er et liv i mere frihed, med mulighed for at være et autentisk menneske der mærker og sætter naturlige grænser.

Angstbehandling kan være din vej til mere frihed og autencitet.

Gode råd ved angst og angstanfald

  • Lær dig nogle teknikker til at få ro
  • Mindfulness
  • Åndedrætsteknikker
  • Visualisering
  • Beroligende musik
  • Afspændende kropsscanning

Det er vigtigt at du lærer kroppen at falde til ro og slappe af.

Vær ude i naturen

Ude i naturen får vi mulighed for at glemme og lægge afstand til dagligdagen og vores problemer og vi får det simpelt hen bedre af at være der. Man har lavet målinger der viser at kroppen puls og blodtryk forbedres, stresshormonerne reduceres og kroppen frigiver serotonin der er et meget vigtigt hormon der er med til at forbedre vores humør.

Når vi opholder os i naturen får vi det bedre både fysisk og psykisk.

Motioner lidt hver dag

Undgå hård motion – men brug gerne 20-30 min hver dag på at gå en tur. Cykle eller svømme eller løbe på en måde så du får pulsen op men ikke overanstrenger dig.

Du får ved let motion frigjort serotonin der forbedre dit humør.

Du får forbedret søvn ved at være lidt mere træt efter motionen

Du får en pause fra de svære tanker da det ofte er

Drik mindre alkohol

Meget ofte er det nødvendigt med støtte i form af terapi for at få angsten til at slippe sit tag i dag.

Du kan læse mere om angst her.

Jeg tilbyder

Parterapi i Valby

Parterapi

I vil være i gode hænder hos mig med parterapi i Valby. 

psykoterapi i Valby

Psykoterapi

ID Psykoterapi kan åbne op for dybtgående forandringsprocesser

Stressbehandling

Stressbehandling

Uanset hvordan stressen er opstået, er det vigtigt at du søger hjælp. 

For kvinder

Angst

Forstå angsten og bliv fri.

Booking og priser

Booking

Book online. Priser og anden praktisk info.

Unge og teenagere

Depression

Samtaleterapi hjælper depression.