Psykoterapeut Marianne Møllekær

Angst behandling – Angstanfald

 

Har jeg angst?

Har du angst? Er du angst for angsten? Og er du begrænset af dine angstanfald?

Angst er ødelæggende for livskvaliteten og det er vigtigt at du får angst behandling, så hurtigt som muligt. Her kan du se nogle af de mest almindelige symptomer. Det er meget forskelligt hvor mange symptomer man har.

Hvad er symptomer på angst?

  • Hjertebanken eller hurtig puls
  • Sveden
  • Rysten (stemme eller kropsdele)
  • Tørhed i munden
  • Åndenød eller vejrtrækningsproblemer
  • Kvælningsfornemmelse
  • Trykken for eller smerter i brystet
  • Svimmelhed
  • Kvalme
  • Uro i maven
  • Vandladnings- eller afføringsproblemer
  • Rødmen
  • Koncentrationsbesvær
  • Tanketomhed

Hvornår ved man om man har angst?

Angstanfald kommer i mange forskellige situationer og opleves virkelig ubehagelige i situationen.  Det kan komme, hvis du frygter en bestemt situation eller hvis du skal noget hvor du er presset. Men det kan også opstå i situationer, hvor du slet ikke kan se sammenhængen. Og det opleves meget skræmmende og forvirrende.  Nogle oplever at vågne op med et sæt og så gallopere angsten derudaf. Det kan tage magten fuldstændig fra dig og tankerne myldre derudaf. Hjertet banker, kroppen ryster og måske føles det som om, man ikke kan trække vejret. Angstanfaldet mærkes i hele din krop. Det kan komme selv om du ikke synes du er i en “farlig situation”.

Hvilke typer angst findes der?

Fobier. Symptomer som frygt for store menneskemængder, transportmidler eller offentlige steder eller at forlade hjemmet alene, kaldes for agorafobi. Ofte skyldes angsten, at der kan opstå panikangst, hvis det er vanskeligt at komme væk fra stedet eller få hjælp. Man tænker at situationen kan blive forfærdelig eller pinligt, hvilket desværre ofte gør det værre.

Panikangst er tilbagevendende, pludselige og uventede angst anfald. Ofte medfører det bekymring om, hvorfor angsten kom nu og man kan derfor blive bange for at deltage i situationer med andre mennesker. På den måde bider det sig i halen og man isolere sig. Derfor kan panikangst ofte medføre agorafobi.

Generaliseret angst betegners som stor og vedvarende ængstelse og bekymring. Bekymringerne tiltager og handler om almindelige daglidags bekymringer, man ikke kan stoppe eller kontrollere. Det kan være helt almindelige dagligdags situationer som at gå til bageren, hænge vaksetøj op, hente sine børn, gå ind i et bestemt rum osv.

De tre former social angst, panikangst og generaliseret angst opleves alle invaliderende og meget begrænsende i livsudfoldelse og livsglæde.

Hvad skal man gøre når man har angst?

Angst kommer i mange forskellige situationer og giver både fysiske og psykiske symptomer. I terapien undersøger vi, hvordan du arbejder med dine tanker og handlinger i situationen. Det er vigtigt, at du bliver klar over, hvordan angsten spiller ind i dit liv, hvordan du kan overvinde den og dermed bliver klar over, hvordan du stadig kan leve en liv uden begrænsninger.

Den første del af angst behandlingen går ud på at kontrollere angsten ved at være i nuet og berolige sig selv. At få øje på og meget konkret gennemgå sig selv og omgivelserne med nærvær. Angst er et symptom på noget dybere og derfor er terapi en vigtig del af angst behandlingen.

Hvad er årsagen til angst?

Angstanfald er et symptom på noget som kroppen har overhørt længe. Min erfaring er, at der under angsten ligger mange smertefulde følelser der ikke er blevet mærket.  Mange oplevelser eller ubehagelige situationer, der sidder i dig. Det kommer til udtryk som angst der langsomt er kommet til at styre dit liv.
Generaliseret angst eller angstanfald bliver uden behandling mere og mere indgribende i dagligdagen. Man bliver selvfølgelig meget bange og prøver at forhindre at det opstår igen. Det er helt forståeligt, da det jo er voldsomt ubehageligt. Angsten kommer dermed til at styre mere og mere af livet.

Hvorfor er terapi nødvendigt når man har angst?

I angst behandlingen i terapi kan vi arbejde dybere med at finde årsagerne til angsten og dermed langsomt få de overhørte signaler til igen at “tale i et sprog” som du og din krop kan lytte til og forstå. Det betyder altså, at vi samarbejder om at forstå og mærke symptomerne, så de bliver nænsomt bearbejdet, til den bagvedliggende smerte eller overbevisning eller utryghed kommer frem i lyset. Så du igen kan leve et liv i frihed.
Man kan sige at angst opstår som en del af kroppens forsvar, som en livsnødvendig mekanisme, der skulle beskytte dig mod de svære følelser, tanker og situationer. I situationen var det ikke muligt for dig at reagere. Dine nære voksne var der ikke for at hjælpe dig til at lære at tackle følelserne relevant.

Hvad skal man gøre, når man har angst?

Det er muligt at komme igennem eller om på den anden side af angst. Der er mange der har kæmpet sig fri af angstens spændetrøje.
Jo før du kommer i gang med angst behandling, jo hurtigere kan du komme igennem.

Det kan være angstprovokerende at tænke på at skulle igang med angst behandling, da det betyder at du skal begynde at arbejde med noget af det som angsten beskytter dig imod. MEN det er med lettelse og taknemmelighed du når på den anden side.
Resultatet er et liv i mere frihed, med mulighed for at være et autentisk menneske der mærker og sætter naturlige grænser.

Angst behandling kan være din vej til mere frihed og autencitet.

Hvad gør jeg når jeg får angstanfald?

  • Lær dig nogle teknikker til at få ro
  • Mindfulness
  • Åndedrætsteknikker
  • Visualisering
  • Beroligende musik
  • Afspændende kropsscanning

Det er vigtigt, at du lærer kroppen at falde til ro og slappe af. Få hjælp til det i terapi.

Vær ude i naturen

Ude i naturen får vi mulighed for at glemme og lægge afstand til dagligdagen og vores problemer. Vi får det simpelt hen bedre af at være ude i den friske luft, også når vi har angst. Man har lavet målinger der viser at kroppen puls og blodtryk forbedres, stresshormonerne reduceres og kroppen frigiver serotonin der er et meget vigtigt hormon, der er med til at forbedre vores humør.

Når vi opholder os i naturen får vi det bedre både fysisk og psykisk.

Motioner lidt hver dag

Undgå hård motion ved angst- men brug gerne 20-30 min hver dag på at gå en tur. Cykle eller svømme eller løbe på en måde, så du får pulsen op men ikke overanstrenger dig.

Du får ved let motion frigjort serotonin der forbedre dit humør.

Du får forbedret søvn ved at være lidt mere træt efter motionen.

Du får en pause fra de svære tanker da det ofte er ved motio gåtur ude eller lign. at man har lettest ved at være tilstede i nuet, med ganske få tanker.

Drik mindre alkohol

Det hjælper at få støtte fra samtale og kropsterapi for at få angsten til at slippe sit tag i dig.

Du kan læse mere her.

Jeg tilbyder

Parterapi i Valby

Parterapi

I vil være i gode hænder hos mig med parterapi i Valby- København.

psykoterapi i Valby

Psykoterapi

ID Psykoterapi kan åbne op for dybtgående forandringsprocesser

Stressbehandling

Stressbehandling

Uanset hvordan stressen er opstået, er det vigtigt at du søger hjælp. 

For kvinder

Bliv angstfri

Forstå angsten og bliv fri.

Booking og priser

Booking

Book online. Priser og anden praktisk info.

Unge og teenagere

Depression

Samtaleterapi hjælper depression.